Mohammad Alizadeh Mohammad Alizadeh

Mohammad Alizadeh

2 آهنگ

محمّد علیزاده | Mohammad Alizadeh | در ۲۳ دی سال ۱۳۶۰ در کرج از پدر و مادری میانه‌‌ای به دنیا آمد.وی در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند و برای نخستین‌بار در ۲۴ سالگی خواننده شد. تحصیلاتش ربطی به موسیقی ندارد، او مهندس کشاورزی است؛ اما علاقهٔ شدیدی به موسیقی دارد. آن طور که خودش نقل می‌کند در سن ۱۹ سالگی برای نخستین‌بار عاشق شده‌است و به آن افتخار می‌کند. محمد علیزاده علاقهٔ خاصی به قرآن دارد و سه سال پیاپی توانسته مقام اول قرائت قرآن را کسب کند. وی همچنین سه ترانهٔ فکرشم نکن، جُزتو و برگردی ای کاش را جزو محبوب‌ترین ترانه‌هایش می‌داند
اولین آلبوم رسمی محمد علیزاده با نام همخونه در سال ۱۳۸۷ منتشر شد که آهنگ و تنظیم این آلبوم توسط امیرحسین سرگزی انجام شده‌است. این آلبوم نتوانست محمد علیزاده را آن طور که باید معرفی کند، چندین سال پس از انتشار این آلبوم که فروش پایینی هم داشت یک آلبوم دیگر از وی با نام سورپرایز در آستانهٔ انتشار قرار داشت که به‌صورت اینترنتی پخش شد ولی با این حال موفقیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و جزو بهترین آلبوم‌های موسیقی سال کشور به‌شمار می‌رفت.[نیازمند منبع] آلبوم بعدی محمد علیزاده در نیمه دوم اسفند ماه ۹۱ با نام «دلت با منه» به بازار عرضه شد که فروش بسیار خوبی در بازار موسیقی ایران داشت. در این آلبوم، ترانه‌های آلبوم سورپرایز که به‌صورت اینترنتی منتشر شده‌بود نیز قرار داشت.

وی سال‌های زیادی تلاش کرد تا بتواند در عرصهٔ موسیقی ایران نام آشنا شود. وی مدت‌های زیادی به‌همراه بسیاری از خواننده‌های مشهور کشور نظیر رضا صادقی در رادیو جوان به اجرای برنامه پرداخته‌است. اجرای محمد علیزاده در رادیو و آشنایی وی با فرزاد حسنی باعث شد تا او آهنگ «خداحافظ» با شعری از فرزاد حسنی را برای تیتراژ برنامهٔ کوله‌پشتی که در سال ۱۳۸۵ پخش شد را اجرا کند.

محمد علیزاده یکی از پرکارترین خواننده‌هایی است که با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته‌است. از جمله این ترک‌ها می‌توان از ساخت تیتراژ برای برنامهٔ کوله‌پشتی، سریال سراب، شهر باران ۹۰ و ۹۱، ماه عسل ۸۹ و ماه عسل ۹۶، مسابقهٔ قرآنی تسنیم، جشن رمضان ۹۱ و ۹۲، صبحی دیگر، سریال خروس، میشه نگام کنی و بر آستان جانان و سریال‌های زخم و برادر نام برد. این تعداد همکاری با سازمان صدا و سیما ایران در کمتر خواننده‌ای مشاهده شده‌است
محمد علیزاده اولین برنامهٔ رسمی‌اش بر روی صحنه را در بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۱ برگزار کرد. وی آخرین برگزارکننده کنسرت در سی‌اُمین جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۹۳ بود که اجرای وی در این جشنواره مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت. این دومین باری بود که جشنواره موسیقی فجر با کنسرت محمد علیزاده به پایان می‌رسید. علیزاده هم‌اکنون رکورددار کنسرت‌های ایران است
محمد علیزاده به دلیل توانایی ساخت ملودی و آهنگ و همچنین ترانه‌سرایی همکاری‌هایی نیز با سایر خوانندگان و فعالان موسیقی ایران نیز داشته‌است. ساخت قطعهٔ «انتظار» در آلبوم یاد چشمات از امین رستمی و قطعهٔ «بزار ببینمت» در آلبوم دریا از سعید عرب و همچنین قطعهٔ «ستاره» در آلبوم کما ۲ از حمید عسکری جزو این همکاری‌ها بوده‌است.

آهنگ «با اینکه تنهایی» وی در میان تاپ ۱۰ سایت ترانهٔ ماه به انتخاب کاربران اینترنتی قرار دارد.[۵] همچنین ترانهٔ «جز تو» و «خداحافظ» جزو محبوب‌ترین ترانه‌های وی به انتخاب هوادارانش بوده‌است.

ترانهٔ دلنشین شهر باران با صدای محمد علیزاده و ترانهٔ مجید صالحی و ملودی بهنام کریمی و تنظیم بهروز صفاریان در اولین فستیوال تیتراژهای تلویزیونی صدا و سیما مقام دوم را از آن خود کرد.

از جمله انتقاداتی که به این خواننده می‌شود استفادهٔ مکرر از کلمه دل در ترانه‌هایش و غلو در بغض صدایش است که خودش این‌گونه پاسخ می‌دهد: «دوست داشتم. دوست داشتم بگویم «دل به دل این دل دل مرده بده، بده دل که بد آورده». همین که شنونده باید به خودش زحمت بدهد و کلنجار برود تا این ترانه را حفظ کند یعنی من برده‌ام. در این آلبوم دوست داشتم در همهٔ قطعات از دل استفاده کنم. حالا دیگران هر چه می‌خواهند بگویند. من تکرار قافیه‌ها را هم دوست دارم مثل اتفاقی که در «این اولین باره» افتاد و من ۹ قافیهٔ شبیه به هم را پشت سر هم تکرار کردم.» وی در ادامه چنین می‌گوید: «هیچ بغض غلو شده‌ای در صدای من وجود ندارد. من از بچگی هم که قاری قرآن بودم با همین صدا می‌خواندم منتهی صدایم پخته نبود»[۹] وی چندین قطعه به زبان ترکی آذربایجانی نیز خوانده‌است
ترانه‌شناسی
آلبوم همخونه

اولین آلبوم محمد علیزاده است که در سال ۱۳۸۷ منتشر گردید و فضای موسیقایی‌اش با آلبوم‌های بعدی‌اش بسیار فرق می‌کند و در واقع پله‌ای برای ورود وی به بازار موسیقی کشور بود. قطعات این آلبوم با حال و هوای آن دورهٔ موسیقی پاپ ایران قرابت زیادی دارد